رئیس پارک ملی کرخه خبر داد:

افزایش ۲ برابری آتش سوزی در پارک ملی کرخه/ همه موارد آتش سوزی‌ها عمدی است

رئیس پارک ملی کرخه گفت: از ابتدای امسال تاکنون در ۱۱۵ هکتار از جنگل‌های کرخه و شوش ۲۷ فقره آتش‌سوزی رخ داده که تعداد این آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

به گزارش خورنا محمد الوندی با اعلام این خبر افزود: اگر در هر ۱۰ متر یک نهال برآورد شود رقم بالایی از درختان جنگل‌های کرخه از دست رفته‌اند هر چند سوختن درختان صددرصدی نیست و ممکن است یک درخت ۲۰ درصد و یک درخت صددرصد بسوزد.

وی با اشاره به دلایل آتش‌سوزی جنگل‌های کرخه گفت: بخشی از این آتش‌سوزی‌ها در پی سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها رخ می‌دهد و دلیل تعدادی نیز نامعلوم است.

رئیس پارک ملی کرخه ااضافه کرد: در خصوص سرایت آتش از اراضی کشاورزی، ۶ نفر شناسایی شده‌اند و در حال پیگیری قضایی این موارد هستیم. بخشی از آتش‌سوزی‌ها هم عمدی و اقدامات تلافی‌جویانه در پی پیگیری‌های قبلی بوده‌اند که یک نفر که اقدام به آتش زدن جنگل کرده بود شناسایی شده و پیگیری قضایی در حال انجام است.

الوندی می‌گوید: بنابراین همه موارد آتش‌سوزی از سوی عامل انسانی رخ می‌دهند اما ممکن است عمدی یا سهوی باشند و معمولا این آتش‌سوزی‌ها به دلیل شرایط طبیعی رخ نمی‌دهند.

وی گفت: برخی از آتش‌سوزی‌ها هم ممکن است از سوی دامداران برای از بین بردن پوشش گیاهی برای تسهیل در تردد یا از بین بردن پناه گوشت‌خواران مانند گرگ انجام شود. گاهی کشاورزان هم برای از بین بردن تراکم گیاهی و جلوگیری از پناه بردن حیواناتی مانند گراز این کار را انجام می‌دهند.

رئیس پارک ملی کرخه در خصوص پیش‌بینی وضعیت آتش‌سوزی جنگل‌ها در فصل تابستان افزود: انتظار می‌رود آتش‌سوزی‌ها باز هم اتفاق بیفتند. با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان تاکنون کاه و کلش مزارع را آتش زده‌اند شاید تا حدودی انتظار تعداد موارد سرایت آتش از مزارع به جنگل کاهش یابد اما در بخش پوشش گیاهی خشک امکان افزایش تعداد و مساحت آتش‌سوزی وجود دارد.

الوندی در پایان با تاکید بر لزوم فراهم آوردن امکانات مهار آتش‌سوزی در منطقه کرخه گفت: در شهرستان کرخه امکانات اطفای حریق چندانی در دست نیست و تجهیزات سازمان آتش‌نشانی کرخه هم زیاد نیست. با فرمانداران شهرستان‌های شوش و کرخه صحبت کرده‌ایم و تصمیماتی گرفته شده است که شاید همه مشکلات را حل نکند اما با این همکاری، بخشی از مشکلات مهار آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها حل خواهد شد.