مدیرکل راه‌آهن جنوب: خط آهن شلمچه به بصره فقط برای استفاده زیارتی است نه تجاری

مدیرکل راه‌آهن جنوب شروع عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه به بصره را یکی از مهمترین دستاوردهای امسال دانست و گفت: در حال حاضر عملیات مین‌روبی از مرز شلمچه به سمت بصره شروع شده است و طبق توافق نامه‌ با کشور عراق نیز باید پلی به طول یک کیلومتر بر روی رودخانه اروند توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ساخته شود.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز محمدعلی مرادی در نشست خبری امروز چهارشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: راه‌آهن جنوب در ۹ ماهه سالجاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق قطارهای سراسری، مسافر جابه‌جا کرده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ درصدی دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۶۰۰ هزار نفر نیز به وسیله قطارهای حومه‌ای درون استانی جابه‌جایی مسافر صورت گرفته که این آمار هم دارای رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان اینکه ما در حوزه قطارهای سراسری رتبه سوم جابه‌جایی مسافر را در سطح کشور داریم گفت: قطارهای درون استانی راه‌آهن جنوب روزانه با ۱۰ رام قطار در مسیرهای اهواز – اندیمشک، اهواز – خرمشهر، اهواز – بندرماهشهر و بندرامام در حال جابه‌جایی مسافر هستند که از این لحاظ نیز پس از تهران در رتبه دوم کشوری قرار داریم.

مرادی همچنین با اشاره به رتبه چهارم جابه‌جایی بار توسط راه‌آهن جنوب توضیح داد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۶/۵ میلیون تن بار از مبدا بندرامام، بندرماهشهر، مرز شلمچه، فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند به مقاصدی در استان و سایر نقاط کشور بارگیری و تخلیه شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن دو خطه اهواز به اندیمشک نیز گفت: در حال حاضر ۷۰ کیلومتر از این مسیر تا ایستگاه بامدژ افتتاح شده است که ۴۰ کیلومتر باقی مانده هم تا بهمن ماه سالجاری به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب عنوان کرد: احداث خط مستقیم شلمچه به خرمشهر با هزینه بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیز از دیگر اقدامات اداره‌کل راه‌آهن جنوب در سالجاری است که به وسیله این خط ریلی زائران توسط قطار ریل باس به صورت رایگان جابه‌جا می‌شوند.

مرادی شروع عملیات اجرایی احداث راه‌آهن شلمچه – بصره را یکی از مهمترین دستاوردهای امسال دانست و توضیح داد: در حال حاضر عملیات مین‌روبی از مرز شلمچه به سمت بصره شروع شده است و طبق توافق نامه‌ با کشور عراق نیز باید پلی به طول یک کیلومتر بر روی رودخانه اروند توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ساخته شود.

وی در پایان یادآور شد: البته کشور عراق با توجه به توسعه‌ای که در بندر ام‌القصر و فاو انجام داده است در حال حاضر ترجیع می‌دهد که این خط آهن فقط برای سفرهای زیارتی به عتبات عالیات باشد و در زمینه حمل و نقل کالا و موارد تجاری با ایران از آن استفاده نشود.