رتبه سوم خوزستان در نرخ بیکاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: نتایج سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران در طرح اشتغال نشان می‌دهد که نرخ بیکاری خوزستان ۱۲.۶ درصد بوده که حدود سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است و رتبه سوم را بین دیگر استانها به خود اختصاص داده است

به گزارش خورنا مهرداد نیکو امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خوزستان حدود ۱۳ درصد اشتغال ناقص است یعنی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل، ۱۳ درصد معادل حدود ۱۶۰ هزار نفر اشتغال ناقص دارند.

وی افزود: اگر این تعداد، دوره کاری خود را از ۲۴ به ۴۴ افزایش دهند در گروه اشتغال کامل و در صورت از دست دادن کار و یا کاهش زمان کاری، بیکار محسوب می‌شوند به عبارت دیگر کار آنها پایدار محسوب نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان و برخی استان‌ها، سهم اشتغال کشاورزی فاکتور مهمی است گفت: از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل، ۲۰۰ هزار نفر شاغل بخش کشاورزی، حدود ۶۰۰ هزار نفر شاغل خدمات و حدود ۴۰۰ هزار نفر شاغل بخش صنعت و معدن و … هستند.

نیکو اظهار کرد: ۲۰۰ هزار نفر شاغل کشاورزی خوزستان، تابع وضعیت آب هستند که درصورت مطلوب بودن وضعیت آب و آورد رودخانه‌ها، کشت تابستانه انجام و در غیر این صورت به کشت پاییزی می پردازند.

وی ادامه داد: اگر وضع آب در برخی سال‌ها مناسب نباشد کشت تابستانه تعطیل و یا به شدت کاهش می‌یابد که در نتیجه نرخ بیکاری در تابستان بالا خواهد رفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه هنوز نتایج بررسی نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ از سوی مرکز آمار ایران نهایی نشده است اظهارکرد: نتایج سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران در طرح اشتغال نشان می‌دهد که نرخ بیکاری خوزستان ۱۲.۶ درصد بوده که حدود سه درصد از میانگین کشوری بالاتراست و رتبه سوم را بین دیگر استانها به خود اختصاص داده است.

نیکو در پایان یادآور شد: در صورت نهایی شدن نتایج بررسی نرخ بیکاری سال ۱۴۰۱ احتمال بهبود وضعیت و یا بدتر شدن وضعیت بیکاری استان نیز وجود دارد.