مدیرکل ثبت احوال خوزستان خبر داد:

رشد ۲۰ درصدی میزان مرگ و میرها در خوزستان/ ازدواج در استان روند کاهشی دارد

مدیرکل ثبت احوال خوزستان اظهار کرد: در هشت ماهه نخست سالجاری آمار مرگ و میرهای ثبت شده در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد ۲۰ درصدی پیدا کرده است که علت اصلی چنین وضعیتی را باید در فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز مصطفی امانی پور عصر امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ در نشست شورای راهبردی جمعیت خوزستان عنوان کرد: جمعیت خوزستان برطبق سرشماری ۱۳۹۵ در حدود چهار میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۹ نفر بوده که این تعداد تا پایان هشت ماهه نخست سالجاری به
پنج میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۷۲ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان جمعیت شهری خوزستان سه میلیون و ۸۵۱ هزار و ۴۵۰ نفر و جمعیت روستایی نیز یک میلیون و ۲۴۶ هزار و ۱۲۱ نفر است که در کل تعداد جمعیت مردان در این استان دو میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۰۴ نفر و جمعیت زنان نیز در حدود دو میلیون و ۵۱۸ هزار و ۳۶۸ نفر می‌باشد.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان تصریح کرد: اهواز با یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۵۱ نفر بیشترین و شهرستان آغاجاری نیز با ۱۸ هزار و ۵۸۳ نفر کمترین تعداد جمعیت استان را دارا هستند.

امانی پور با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان در سال ۱۳۹۹ در حدود ۱/۲۳ درصد می‌باشد اظهار کرد: ۲۵ درصد جمعیت خوزستان زیر ۱۵ سال بوده که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن نیز بین ۱۵ تا ۶۵ سال است.

وی عنوان کرد: تعداد کل ولادت‌های ثبت شده استان در سال ۹۹ تقریبا ۸۹ هزار و ۳۸۶ مورد بوده است که از این تعداد ۴۵ هزار و ۹۷۸ نفر پسر، ۴۳ هزار و ۴۰۸ نفر دختر و همچنین در حدود ۶۷ هزار و ۴۳۰ نفر آن در شهر و ۲۱ هزار و ۹۵۶ نفر نیز در روستا متولد شده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان ضمن اشاره به کاهش هشت درصدی میزان متولدین استان از سال ۹۸ تا ۹۹ گفت: این تعداد در سال ۹۸ در حدود ۹۷ هزار و ۱۳۲ نفر بوده که سال ۹۹ به ۸۹ هزار و ۳۸۶ نفر کاهش پیدا کرده است.

امانی پور با بیان اینکه ۳۴ درصد نوزادان متولد شده استان در سال ۱۳۹۹ فرزند اول خانواده هستند اظهار کرد: میانگین سن مادران در اولین فرزند آوری در خوزستان نسبت به کشور پایین تر است یعنی این میانگین در کشور ۲۹/۲۷ بوده و در استان ۲۸/۸۹ است.

وی بیان کرد: برطبق برآوردهای انجام شده بهبهان با ۳۰/۱۴ و شهرستان باوی نیز با ۲۷/۲۱ به ترتیب دارای بالاترین و کمترین میانگین سنی مادران در اولین بارداری هستند.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ استان خوزستان بعد از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بالاترین نرخ ولادت را در کشور داشته است که در سطح استان نیز سال گذشته شهرستان کارون بیشترین و باوی هم کمترین تعداد ولادت فرزند را داشته است.

امانی پور یادآوری کرد: علی، حسین، محمد، امیرعلی و امیرحسین برای پسران و نامهای فاطمه، زینب، زهرا، رقیه و رستا نیز برای دختران در سال ۱۳۹۹ بیشترین مورد انتخاب را داشته است.

وی از تولد ۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر در هشت ماهه نخست سالجاری در استان خبر داد و افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری آنچنانی پیدا نکرده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان تصریح کرد: کل فوتی های ثبت شده استان در سال ۱۳۹۹ در حدود ۲۷ هزار و ۷۱۰ مورد بوده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۴۹ نفر مرد و ۱۱ هزار و ۸۶۵ نفر نیز زن می‌باشد.

امانی‌ پور با بیان اینکه میزان فوتی های ثبت شده خوزستان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل آن ۲۹/۷ درصد رشد داشته است اظهار کرد: این آمار در هشت ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل آن نیز رشد ۲۰ درصدی دارد که علت اصلی چنین وضعیت افزایشی را باید در مرگ و میرهای ناشی از شیوع بیماری کرونا جستجو کرد.

وی در ادامه به رشد ۴/۸ درصدی تعداد ازدواجهای ثبت شده استان در سال ۹۹ به نسبت سال قبل آن نیز اشاره کرد و گفت: ۶۶/۴ درصد ازدواجهای ثبت شده سال گذشته مربوط به گروههای سنی بین ۱۵ تا ۲۹ سال و هشت مورد نیز زیر ۱۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان بیان کرد: استان خوزستان از لحاظ میزان ازدواجهای ثبت شده در سال ۹۹ بعد از استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان، اردبیل، کهکیلویه و بویر احمد و آذربایجان غربی در رتبه هشتم کشوری قرار گرفته است.

امانی پور عنوان کرد: در هشت ماهه نخست سالجاری در حدود ۲۲ هزار و ۳۹۹ ثبت ازدواج در استان رخ داده است که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته در حدود ۳/۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به رشد یک درصدی میزان طلاق استان در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن گفت: این آمار در هشت ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک کاهش ۷/۷ درصدی داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان در پایان اظهار کرد: سه میلیون و ۷۱۰ هزار و ۲۱۱ نفر در خوزستان واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که از این تعداد تاکنون سه میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۰۰ نفر درخواست کارت داده‌اند و کارتهای رسیده در حدود سه میلیون و ۵۰ هزار و ۷۹۲ و کارت تحویل داده نشده در باجه‌های پستی نیز ۳۷ هزار کارت می‌باشند.