رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:

استان خوزستان در آینده غذای ۳۰ میلیون ایرانی را تامین می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: با توجه به تنوعات اقلیمی، زیر ساختی و دانش فنی که خوزستان در بخش کشاورزی دارد در افق ۱۴۱۰ می‌تواند با تولید ۳۰ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی، غذای ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را تامین کند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز در آیین گشایش نهمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی که عصر امروز شنبه یکم دی‌ماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی اهواز برگزار شد کیخسرو چنگلوایی گفت: سالانه ۱۶/۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، شیلات، زراعت و باغبانی در استان خوزستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان استان متبوعش را قطب کشاورزی کشور دانست و تصریح کرد: ۱۳۸ نوع محصول زارعی در خوزستان کاشت می‌شود که به تعییری می‌توان گفت ۱۳/۶ درصد کل محصولات کشاورزی کشور در استان خوزستان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حدود ۱۸ درصد محصولات زراعی کشور در خوزستان کشت می‌شود اظهار کرد: سرانه تولید محصولات کشاوری در خوزستان بیش از دو برابر کشوری است یعنی سرانه تولید محصولات کشاورزی برای هر خوزستانی به طور متوسط سه‌هزار و ۵۲۱ کیلوگرم است و این در حالی است که متوسط کشوری در این زمینه حدود یک هزار و ۵۲۵ کیلوگرم است.

چنگلوایی ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان طی هشت ساله گذشته توانسته رتبه اول تولید گندم کشور را کسب کند عنوان کرد: ۱۶/۷ درصد گندم کشور در استان خوزستان تولید می‌شود و این مقدار در سال گذشته در حدود ۱۲/۵ درصد بوده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به کیفیت بالای گندم خوزستان گفت که گندم ۱۲/۵ میلیون نفر از جمعیت کشور توسط استان خوزستان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: گندم خوزستان علاوه بر حمل به ۲۳ استان داخلی، به خارج از کشور نیز صادر می‌شود بطوریکه سال گذشته این گندم به کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.

چنگلوایی خوزستان را تامین کننده ۴۵ درصد شکر کشور دانست و تصریح کرد: شکر ۳۱ میلیون نفر از جمعیت کشور در استان خوزستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت برنج و شلتوک در استان افزایش یافته است اظهار کرد: در سالجاری ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۵۰ هزار تن برنج در خوزستان تولید شد که این برنج برای مصرف ۱۳ میلیون نفر ایرانی کفایت می‌کند.

وی عنوان کرد: ۳۸ درصد ذرت تولیدی، ۳۳ درصد کل صادرات خرما، ۱۰ درصد تولیدات شیلاتی کشور از طریق خوزستان تامین می‌شود و همچنین رتبه اول تولید گل مریم، رتبه دوم گلهای نرگس و رز در کشور به استان خوزستان تعلق دارد.

چنگلوایی ادامه داد: همچنین بیش از ۹۰ درصد تولید بذر هیبرید کلزا و‌ ۹۷ درصد چغندر قند پاییزه کشور در خوزستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۴۶ درصد ظرفیت ایجاد شده در زمینه سدهای مخزنی کشور و نیز بیش از ۳۵ درصد شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی ایران در استان خوزستان ساخته شده است‌.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استان خوزستان با توجه به تنوعات اقلیمی، زیر ساختی و دانش فنی که در بخش کشاورزی دارد می‌تواند در افق ۱۴۱۰ با تولید ۳۰ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی، غذای ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را تامین کند.