علیرضا رشنو از بارش مجدد باران در بندرماهشهر خبر داد

خورنا: رئیس اداره هواشناسی بندر ماهشهر گفت: پنج شنبه و جمعه ۳۰ آذر و یکم دیماه ماهشهر شاهد بارندگی میباشد.

علیرضا رشنو در گفت و گو با خبرنگار خورنا در بندرماهشهر خاطر نشان کرد: همانطور که پیش از این بارها پیش بینی کردیم امسال بارندگی خوزستان نرمال و حتی بیشتر از نرمال است.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی سالیانه ی بندر ماهشهر ۱۸۹ میلیمتر و متوسط بارندگی پاییز در بندر ماهشهر ۷۲ میلیمتر میباشد. این در حالی است که پاییز امسال تا کنون ۱۱۳ میلیمتر بارندگی داشته ایم، یعنی ۴۰ میلیمتر بیشتر از حد نرمال، اما نمی توان گفت بارندگی خیلی زیاد بوده است زیرا طبق آمار در پاییز سال ۱۳۷۳ بندر ماهشهر ۲۵۰ میلیمتر بارندگی داشته است.

رئیس اداره هواشناسی بندرماهشهر اظهار کرد: آمار نشان دهنده تَر سالی است، یعنی سالی با بارش خوب اما نباید فراموش کرد که بارندگی مشکلی با خود همراه دارد به نام آب گرفتگی معابر که دلیل عمده آب گرفتگی معابر این است که با توجه به اقلیم استان خوزستان بیشتر بارندگی ها به صورت رگباری است، یعنی بیشترین شدت بارندگی در مدت محدودی است و بعد آسمان باز می شود.

رشنو ادامه داد: به عنوان مثال، در تاریخ ۵ و ۶ آذر ماه سال جاری جمعا ۵۳ میلیمتر بارندگی در بندر ماهشهر رخ داد که مشکلات زیادی نیز ایجاد کرد، چرا که آسفالت معابر نفوذ ناپذیر بوده و فاضلاب شهری جوابگوی تخلیه حجم آبی با این مقدار نمی باشد.

وی همچنین بیان داشت: برای شناخت بهتر مسئله خیلی ساده می توان گفت که ۵۳ میلیمتر بارش یعنی تقریبا ۵ متر مکعب آب برای هر خانه ۱۰۰ متری که اگر این حجم آب با حجم آب کوچه و خیابان و پارک و … جمع شود هر چند اقدامات شهرداری، آبفا و دیگر نهادها و ادارات نیز به موقع صورت گیرد، بدون شک آبگرفتگی معابر را در پی خواهد داشت، پس باید خود را برای چنین وضعیتی در زمستان پیش رو نیز آماده کنیم.

رئیس اداره هواشناسی بندرماهشهر اذعان داشت: متوسط بارندگی زمستان بندر ماهشهر ۹۶ میلیمتر است و ما انتظار داریم امسال نیز این میزان بارش را در زمستان داشته باشیم.

علیرضا رشنو در پایان اضافه کرد: سیستم بارش زایی از پنجشنبه ۳۰ آذر ماه به خوزستان وارد شده و شاهد بارش در  روز پنجشنبه و جمعه ۳۰ آذر و یک دیماه خواهیم بود. این بارندگی ها به صورت رگبار و همراه با رعد و برق خواهد بود.