افزایش ۸۰ میلیون مترمکعبی حجم آب سد جره رامهرمز

 معاون توسعه و بهره‌برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان از افزایش ۸۰ میلیون مترمکعبی حجم آب سد جره خبر داد.

خورنا/فرشیدفرجی- نورالدین بازگیر با اشاره به اتمام پروژه سرریز سد جره از قابلیت ذخیره‌سازی این سد تا ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب خبر داد.

بازگیر تصریح کرد: با تکمیل این پروژه توسط مهندسان و کارشناسان ایرانی، علاوه بر تضمین آب زراعی دشت رامهرمز و افزایش قابلیت کنترل سیلاب‌های رودخانه جره، قدرت مانور بهره‌برداری افزایش می‌یابد.

وی تضمین فرصت‌های شغلی موجود در بخش کشاورزی و توسعه گردشگری منطقه را از خدمات وابسته به سد معرفی کرد.

همچنین مدیر دفتر اجرایی سدهای سازمان آب و برق خوزستان، پروژه فوق را شامل سه دهانه دریچه رادیال خواند که از بزرگ‌ترین دریچه‌های سرریز اجراشده در کشور محسوب می‌شود و توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخت و اجراشده است.

منصوری کیا بابیان این‌که سد جره شامل دو سرریز اصلی و اضطراری است که سرریز اصلی از نوع دریچه دار با عرض ۳۲ متر و رقم ورودی ۴۹۰ متر از سطح دریا است، ظرفیت تخلیه آن را ۲ هزار و ۸۸۷ مترمکعب معرفی کرد و گفت: سرریز اضطراری از نوع پلکانی، با طول تاج ۱۹۳ متر و ظرفیت تخلیه ۲ هزار و ۲۱۰ مترمکعب است، مجموع ظرفیت تخلیه در شرایط بحرانی نیز ۵ هزار و ۹۷ مترمکعب است.
دریچه سرریز، سازه‌ای است که برای عبور ایمن و کنترل‌شده آب‌های اضافی و سیلاب‌ها از بالادست سد یا سراب به پایین‌دست سد یا پایاب ساخته و مورداستفاده قرار می‌گیرد.