در ششمین جلسه شورای سلامت استان:

استاندار خوزستان: برخلاف کاهش اعتبارات آب و فاضلاب روستایی کشور، سهم خوزستان ۲/۵ برابر افزایش یافت

استاندار خوزستان: براساس مصوبه دولت توانستیم برخلاف کاهش ۲۰۰ میلیارد دلار از کل بودجه ساماندهی آب و فاضلاب روستایی کشور، سهم خوزستان را ۲/۵ برابر افزایش دهیم که این قضیه اعتراض شدید برخی نمایندگان مجلس از جمله نماینده اردبیل را نیز در پی داشت.

خورنا-احمدرضارستمی: در ششمین جلسه شورای سلامت استان که شامگاه امروز یازدهم آذرماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد غلامرضا شریعتی ضمن تشکر از اقدامات انجام گرفته توسط دستگاهها و شهرداری‌های استان در هرس گیاه کنوکارپوس گفت: خوشبختانه امسال شاهد کاهش بسیار چشمگیری در آمار حساسیت‌های تنفسی در سطح استان بودیم بطوریکه از میزان ۲۵هزار نفری که در دو سال پیش و همچنین دو هزار نفر سال گذشته توانستیم در حال حاضر به رقم زیر ۳۵۰ نفر برسیم. البته این موفقیت حاصل شده به واقع ناشی از یک همیاری و کار بین‌بخشی بوده که در بین دستگاههای مختلف استان بوجود آمده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه شواهدی چون عدم وجود حساسیت‌های تنفسی طی ۷۰ تا ۸۰ سال اخیر از سوی فلرهای نفتی، پیدایش همزمان این عارضه تنفسی با اضافه شدن گیاه کنوکارپوس به محیط زیست استان، نوع تیپ حمله آن که به صورت آسمی آلرژیکی است و مشاهده این مسئله که با اقداماتی چون هرس و شستشوی گیاه عارضه بطور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند ما را به این نتیجه رسانید که بیشترین عامل بوجود آورنده این حساسیت‌های فصلی در خوزستان گیاه کنوکارپوس است.

استاندار خوزستان در ادامه از عملکرد شورای سلامت استان ابراز رضایت کرد و افزود: لازم است که در خصوص بحث آب آشامیدنی سالم و دفع بهداشتی فاضلاب استان تمامی مسئولین و متولیان امر طبق دستور رئیس جمهور و مصوبه ۱۵ فروردین هیأت دولت به طور اساسی و پایه‌ای اهتمام بخرج داده تا بتوانیم در این دولت شاهد ساماندهی آب و فاضلاب استان باشیم.

وی در ادامه به بحث تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی در خصوص آبرسانی به روستاهای کشور توسط آب و فاضلاب روستایی استان اشاره کرد و عنوان داشت: سال گذشته این مبلغ برداشتی ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم خوزستان در این رابطه ۶۴ میلیارد تومان برای یکسال بوده است ولی براساس مصوبه‌ امسال مجلس این رقم برای مدت سه سال یک کاهش ۲۰۰ میلیارد دلاری پیدا کرد که به طبع آن سهم خوزستان هم کاهش یافته و به میزان ۴۰ تا ۴۴ میلیارد تومان رسید.

شریعتی افزود: ولی برای جلوگیری از این کاهش اعتبار در ادامه با تلاش تمامی مسئولین توانستیم که مصوبه‌ای را از دولت اخذ کنیم تا براساس آن از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار، سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان طی سه سال به خوزستان داده شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این مسئله یعنی اینکه توانستیم برخلاف کاهش ۲۰۰ میلیارد دلار از کل بودجه ساماندهی آب و فاضلاب روستایی کشور، ما سهم خوزستان را ۲/۵ برابر براساس مصوبه دولت افزایش دهیم که این قضیه اعتراض شدید برخی نمایندگان مجلس از جمله نماینده اردبیل را نیز در پی داشت ولی در ادامه با استدلالهایی که دکتر نوبخت و من در این زمینه در کمیسیون عمران مجلس ارائه دادیم این قضیه مرتفع شد.

وی در ادامه خطاب به آب و فاضلاب روستایی خوزستان یادآوری کرد: بنابراین اکنون که دارای چنین بودجه‌ای از صندوق توسعه ملی هستیم باید نهایت استفاده را از آن به عمل آوریم و با توجه به این اعتبار سالانه ۱۵۰ میلیارد تومانی، مجتمع‌های آبرسانی بیشتری را هر چه سریعتر طراحی و در آب و فاضلاب کشور مصوب کنیم تا جزء طرح‌های سه ساله استان شوند تا در ادامه بتوانیم موزون و هماهنگ در جهت بهبود سلامت استان که یکی از پایه‌های اصلی آن آب آشامیدنی است گام برداریم.

شریعتی در مورد آخرین وضعیت ساماندهی فاضلاب استان توصیح داد: در مورد بحث فاضلاب استان هم باید اقدامات اساسی که تا الان شروع شده ادامه پیدا کنند و طرحهای فاینانس که در این خصوص لازم است را هم هر چه سریعتر کار فاینانس آنها را انجام دهیم.

استاندار خورستان عنوان کرد: در حال حاضر کار ساخت پنج تصفیه خانه فاضلاب در پنج شهر استان بصورت فاینانس در حال انجام است و پنج شهر دیگر استان هم توسط آب و فاضلاب استان در حال طی کردن مراحل انتهایی بحث فاینانس خود می‌باشند و در مورد تصفیه‌خانه شرق اهواز هم کار فاینانس رو به اتمام بوده و تصفیه‌خانه غرب اهواز هم پس از رفع مشکلاتی که داشت هم‌اکنون در حال رفتن به فاینانس است.

وی در پایان ضمن بیان این مطلب که بحث فاضلاب استان هم‌اکنون در مسیر ساماندهی اصولی قرار گرفته خاطر نشان کرد: لازم است که در سایه تلاش و همکاری تمامی مسئولین، این بحث زیرساختی حوزه سلامت یعنی فاضلاب که جزء تعهدات ما به مردم استان است در کنار دیگر تعهداتی که داریم ظرف سه تا چهار سال آینده مطابق با پیش‌بینی‌های انجام شده، به انجام برسانیم.